Ditmar Urbach Czechoslovakia

Karel Rudolf Ditmar leefde van 3 mei 1818 tot 22 maart 1895. In 1839 verhuisden hij en zijn broer Friedrich naar Wenen waar ze begonnen te handelen in olielampen. Als de Ditmar Brothers openden ze 1841 hun eigen metaalfabriek die olielampen produceerde.

In 1879 opende Rudolf een kunstaardewerkfabriek (keramiek) in Znojmo waar men lampenvoeten maakten. In deze fabriek experimenteerde ze ook met porselein en in 1880 was de productie voornamelijk gericht op lampenvoeten en schalen. Rond 1884 verschoof de productie de focus en produceerden ze voornamelijk wastafels en badkuipen van keramiek. Rond 1890 begonnen ze ook een reeks bierpulletjes te produceren.

In 1910 werd het bedrijf gekocht door de K. u. K. privilegierte Wilhelmsburger Steingut- und Porzellanfabrik en fuseerde met de gebroeders Urbach van Teplitz-Turn (nu Teplice-Trnovony, Tsjechië).

Ditmar-Urbach AG (Turn-Teplitz, Bohemen & Oostenrijk) en de gebroeders Urbach bundelden hun krachten en begonnen op nog grotere schaal te produceren.

In 1913 werden de bedrijven gekocht door Triptis A.G.
De fabriek werd in 1919 door de staat Tsjechoslowakije geconfisqueerd en als Ditmar-Urbach geëxploiteerd onder de vorige eigenaar Richard Lichtenstern.

Vanwege alle politieke veranderingen in die tijd werd de fabriek opnieuw in beslag genomen door de Oostenrijkse regering, als onderdeel van de Anschluss in 1938, waarna de naam werd verandert in Ostmark-Ceramics A.G. en deze werd in 1945 genationaliseerd.

In 1947 nam Richards zoon Kurt, die naar de VS was geëmigreerd en zijn naam had veranderd in Conrad H. Lester, het bedrijf terug en veranderde de naam in ÖSPAG (Österreichische Sanitär-, Keramik- und Porzellan-Industrie AG). Dit werd uiteindelijk in 1967 overgenomen door de Keramik Holding Laufen, die nu deel uitmaakt van de ROCA-groep.

Gemaakt in “Tsjechoslowakije” (wat de Tsjechische Republiek vroeger heette) is een zeer populaire term bij verzamelaars. De naam, die voor het eerst als merk werd gebruikt nadat het land in 1918 was gevormd, verschijnt op glas en porselein en andere decoratieve voorwerpen. Al het werk was volledig met de hand geschilderd en veel stukken waren geschilderd in zwart, rood en groen, meestal op een gele achtergrond.

Enig resultaat